Viatja per NZ sense morir en l’intent

El clima

Ara que ja està fet, és fàcil de veure que ens hem equivocat en el moment d’anar-hi. La primavera mediterrània no té res a veure amb la dels kiwis. La primavera a NZ és una primavera inestable. Faci el que faci, és inestable. Al matí pot fer sol, després girar vent, tarda pluja, vespre clar, no necessàriament en aquest ordre. Four seasons in one day. És una primavera freda i capritxosa que ha condicionat en gran part moltes de les decisions que hem pres durant el viatge. Si podeu, viatgeu a l’estiu, és a dir, a partir de gener. Ja és prou difícil aquí el clima, si és primavera, és una loteria contínua.

L’economia

Viatjar a NZ és car. Sí, és més car que a Barcelona, París o Londres. És car començant pel bitllet d’avió i seguint per l’allotjament, els restaurants, la benzina i el menjar de súper. No hi ha escapatòria. Tampoc cal dramatitzar però. Voleu anar a NZ? Doncs compreu-vos els bitllets amb molta antel.lació després d’haver mirat totes les combinacions possibles. De quin pressupost parlem? Gastant molt i molt poc, dormint a la furgo, comprant menjar al súper i acumulant vals de descompte a les benzineres compteu 100$ al dia pels 4. Això és un mínim súper mínim, sense comptar el lloguer de vehicle. Si us heu d’allotjar en hotels, a nosaltres a Auckland ens demanaven entre 100 i 150$ la nit els llocs més econòmics. Aquí no s’hi val posar tota la família en una habitació doble, els molesta moltíssim. Es veu que cada persona ha de tenir un llit, si no, es posen nerviosos. El preu estàndard d’un cafè oscila entre els 4 i els 5$ i un fish & chips uns 7$. A l’hora d’anar a comprar menjar, nosaltres hem provat 5 supermercats: Pack & Save: ideal per comprar a l’engrós llaunes, pasta, menjar preparat, bricks i demés, el menjar fresc és car. Countdown: el menjar fresc és bo, i no és tan car. New World: els preus fan esfereïr, però un cop t’han fet la targeta de client, està prou bé i el menjar fresc (verdura i carn) està molt bé. 4Square i Fresh Choice millor evitar-los, tenen poca varietat i són caríssims.

Perquè t’ho gastis tot, tenen carrets amb tele pels nens, així no molesten. Se les pensen totes!!

El transport

No hi ha cap dubte per nosaltres que la millor manera de viatjar per NZ és en transport propi. Hi ha diferents opcions depenent de les necessitats de cadascú i del seu pressupost.

Opció 1: Lloguer. Cotxe, furgo, autocaravana… el lloguer és en general car però és una opció despreocupada, llogues, gaudeixes i te’n vas. Si no us heu de quedar més de 6 setmanes aquí és el millor per a la vostra tranquilitat. Preus? Un cotxe petit, petit, ens va costar 40$ al dia, si li afegiu una tenda ja teniu casa i transport. La tenda la vam comprar al Warehouse, una cadena de botigues on es pot trobar de tot, a molt bon preu.

Quan ja havíem venut la furgo i encara ens quedaven uns dies

Quan vam estar mirant lopció de llogar una furgo vam trobar súper difícil, doncs poques tenien l’opció de 4 seients amb cinturó. L’opció vàlida per nosaltres era una autocaravana i el preu es disparava a gairebé 200$ al dia els híbrids furgo-autocaravana. Si disposeu d’aquests diners val la pena invertir-los, doncs no haureu de passar cada dia al càmping i podreu dormir bastant lliures.

Opció 2: Compra. Cotxe o furgo. A Auckland hi ha fires de cotxes i furgos de segona mà. A la fira mateix pots fer la inspecció mecànica, mirar si el vehicle té càrregues pendents i comprar-lo al moment. És tan fàcil que sembla impossible d’assimilar per a les nostres ments fartes d’anar a la campana a fer burocràcia absurda. No sé si va ser amor a primera vista o que estàvem cagats de veure els preus d’allotjament a Auckland, que vam veure la furgo i ens la vam quedar. No en vam mirar cap altra. La primera setmana la furgo ens va deixar tirats a la Cathedral beach. Sort del senyor dels gelats que ens va remolcar amb el seu camió. Vam fer un apanyo al motor d’arrencada, que no feia bon contacte amb la clau. La reparació ens va costar barata però el patiment ja el teníem per a la resta del viatge. Vam haver de canviar una roda que feia un soroll estrepitós i resulta que s’havia deformat no sabem perquè. Ja al final, una pedra de la carretera ens va impactar al parabrises i el vam haver de canviar (aquest cop sense cost, gràcies a l’assegurança). I un cop ja la teníem aparaulada per vendre, en Pau li va clavar una puntada de peu al reproductor de CDs, i el va trencar. Això només en dos mesos, i vam estar de sort. A Christchurch no hi ha fires de vehicles i t’has de buscar la vida. Vam penjar l’anunci a tres pàgines web típiques de compravenda i vam anar empaperant els hostels de la ciutat amb l’anunci. Només la vam haver d’ensenyar 2 vegades, el fet d’haver viatjat fora de temporada ara jugava al nostre favor. Molta gent començava quan nosaltres marxàvem i la vam vendre de seguida, pel mateix preu que la vam comprar. Negoci rodó. En el nostre cas, el risc va valer la pena.

Una de les millors coses d’aquest país són els paisatges. Et pots omplir els ulls de paisatges preciosos sense fer-ne ni una foto, perquè estàs conduint, hi ha trànsit, o el que sigui, però això no t’ho treu ningú. La meravella natural de la illa sud són els seus camins. Si pots fer-ho, vés-hi, amb el temps no recordaràs quant t’ha costat, però sí el que t’ha fet sentir.

És bonic pensar que el final de la teva aventura pot ser l’inici de la d’algú altre